Opublikowano przez & w kategorii Na zakupach, Techniczne.

KUPUJ Z GŁOWĄ

– Nie sugeruj się niska ceną – często jest równoznaczna z gorszą jakością. lepiej zjeść mniej, ale zdrowiej.
– Nie sięgaj po żywność nieznanego pochodzenia ( bez oznaczeń, opisów na opakowaniu, listy składników,adresu
producenta), szczególnie na targowiskach.
– Czytaj informacje na etykiecie, zwłaszcza te podane drobnym drukiem. Z badań wynika, że robi to jedynie co
piąty Polak, wiec czas to zmienić!
– Nie sugeruj się kolorowym opakowaniem ani fantazyjnym określeniem. Szukaj właściwej nazwy, z reguły podanej
znacznie mniejszą czcionką. Wybieraj produkty bez uszkodzeń.
– Na opakowaniu powinny być następujące informacje: nazwa rodzajowa wyrobu, termin przydatności do spożycia
lub data minimalnej trwałości, wykaz składników, warunki przechowywania, zawartość netto, nazwa producenta.
– Porównaj skład podobnych produktów np. śmietany ( może ona zawierać dozwolone substancje dodatkowe bądź
ich nie mieć ) lub parówek ( znajduje się w nich od 20 % do 70% mięsa). Wytwórca musi podać procentową
zawartość głównego składnika, czyli mięsa w wędlinach.
– Wybierając produkty typu light, sprawdzaj ich wartość odżywczą i skonfrontuj z innymi artykułami, bo może okazać
się, że mają więcej kalorii niż te niedietetyczne.
– Kontroluj termin przydatności do spożycia i datę minimalnej trwałości oraz warunki przechowywania.
– Szukaj produktów wolnych od składników chemicznych odwiedzając sklep ze zdrowa żywnością.
– Nie sugeruj się wielkością opakowania, zawsze czytaj informacje o zawartości netto wyrobu.
– Produkty spożywcze możesz reklamować u sprzedawcy. Najlepiej jak najszybciej. Masz prawo do zgłoszenia
reklamacji w ciągu trzech dni od otwarcia opakowania opatrzonego terminem przydatności do spożycia lub datą
minimalnej trwałości bądź w ciągu trzech dni od dnia zakupu w wypadku towaru sprzedawanego luzem.
– W razie kłopotów z uznaniem reklamacji możesz zwrócić się o pomoc do Inspekcji Handlowej ( inspektorzy działają
w każdym mieście wojewódzkim ),miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów ( adresy dostępne na stronie
www.uokik.gov.pl ), organizacji konsumenckich ( Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich).
Bezpłatnych porad udziela również Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 800 800 008.

” Czy wiesz, co jesz?” Katarzyna Bosacka, Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska

Napisz odpowedz

  • (Nie będzie opublikowane)